Roofs 2021-11-38 DAKaccent: jarenlange contracten en gedegen advies

Special Onderhoud en renovatie

Twan van Berlo, mede-eigenaar van DAKaccent, gunt ons een kijkje in de organisatie. Onderhoud en renovatie is niet een taak die je er zo maar even bij doet. Het is een specialisme, waarbij jarenlange relaties met klanten worden aangegaan: van service en dienstverlening voor een jaarlijkse inspectie, meedenken bij groot onderhoud, maar ook snel en adequaat handelen bij calamiteiten. DAKaccent is één van de grote dakonderhoudsbedrijven van Nederland. Een kijkje in de keuken van een specialist.

Het is een bijzondere dakdekker, de onderhouds- en renovatie dakdekker. Hij krijgt niet een kick van de snelheid van vele vierkante meters op grote nieuwbouw hallen. De dakdekker die voor onderhoud op een dak is, is meer een ambachtsman, een vakman die een situatie moet oplossen en meer-dere dakbedekkingssoorten moet kunnen repareren en aanbrengen. In de nieuwbouw kun je je werk achterlaten voor de volgende dag. “Bij renovaties en onderhoud kan dat niet, je moet de klant altijd helpen en aan het einde van de werkdag moet je altijd zorgen voor een waterdichte afsluiting”, zegt Twan van Berlo van DAKaccent Nederland. “Je moet bij ons de rust kunnen opbrengen om een dak te reinigen en repareren naar onze werkwijze. En dan ben je als dakdekker in onderhoud altijd in een gebouw waar mensen werken of op plekken waar kinderen naar school gaan. Dat vereist een andere manier van werken en een andere houding. Dat ligt niet iedereen.”

Anders

Cor Bottenberg, Wil Spapens en Mario van den Maagdenberg startten twintig jaar geleden een allround dakbedrijf. Na verloop van tijd hebben ze het roer omgegooid en volledig ­afscheid genomen van de nieuwbouw om het dakdekkers­bedrijf volledig te richten op beheer en onderhoud. Van Berlo; “Het betekent een andere manier van werken en een andere manier van calculeren. Er is een andere kennis voor nodig en de prijzen liggen anders. Het is een specialisme dat je goed in de vingers moet hebben, en dat lag ons beter, voorzagen de oprichters.”

En dat lijkt gelukt. DAKaccent Nederland is inmiddels een grote naam op het gebied van dakrenovatie, -beheer en -onderhoud. Het bedrijf is specialist op het gebied van projectmatige dakrenovaties en het onderhoudsbeheer van platte daken. Van Berlo; “We werken niet voor particulieren, maar uitsluitend voor zakelijke opdrachtgevers als woningcorporaties, gemeenten, scholen, bedrijfs- en kantoorpanden en voor vastgoed in handen van beleggers. Daarnaast voor verenigingen van eigenaren die het technisch beheer uit handen hebben gegeven aan een pro­fessionele vastgoedbeheerder.”

Track and trace

Met het hoofdkantoor in Oisterwijk en een vestiging in Berkel en Rodenrijs voeren ze het beheer en onderhoud in Noord- en Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland en Zeeland, Brabant en Limburg. Van Berlo: “Voor ons soort werk moet je snel ter plekke kunnen zijn. Zo werken er ook jongens vanuit hun woonplaats in Heerlen en zijn al onze wagens voorzien van track and trace, zodat de service-afdeling snel iemand in de buurt kan inschakelen bij calamiteiten.”

Sinds 1 augustus is Twan van Berlo tien jaar in dienst bij DAKaccent. “Vóór die tijd was ik nog nooit op een dak geweest. Ik werd door directeur Cor Bottenberg een half jaar meegenomen naar tal van daken en volgde cursussen bij BDA in Gorinchem. Ik noem Cor de dakgoeroe van Nederland, dus ik leerde het vak van één van de beste leermeesters.” Van Berlo is nog steeds regelmatig op het dak. In de auto liggen altijd trekmes, gasbrander en dakbedekking om bij bestaande contacten en nieuwe klanten zelf op locatie de constructie van het dak te bepalen.

Werkwijze

Klanten bij DAKaccent hebben veelal een onderhoudscon­tract voor jaarlijks onderhoud. Daken die voor nieuwe klanten in onderhoud komen, worden uitgebreid in kaart gebracht. “We meten het dak in en brengen de staat van het dak in kaart. Aan de hand van de bestaande constructie maken we een advies en sturen we de klant een prijsvoorstel met daarin een uitgebreide werkomschrijving of een voorstel tot onderhoud voor het oplossen van acute problemen en voor de lange termijn. Voor woningcorporaties brengen we idealiter de daken van hun hele woningbezit in kaart. We geven aan welke daken binnen drie jaar aan groot onderhoud of renovatie toe zijn en bespreken samen met hen hoe we door de jaren heen de daken in top conditie krijgen of zullen houden.

“De meeste daken hebben jaarlijks onderhoud nodig. Een medewerker van ons bedrijf inspecteert het dak, reinigt de daken, constateert kritische plekken en voert waar nodig een kleine reparatie uit. Met de hulp van een door onszelf ontwikkeld software-programma rolt er uit de tablet een onderhoudsrapportage voor de opdrachtgever. Daken in een boomrijke omgeving bezoeken we vaker en soms heeft een groen dak ook wat extra zorg nodig. Dan gaan we met onze partner, de hovenier, het dak op die dan wildgroei verwijdert, bemest en bewatert en het overige onderhoud aan het groen voor ons onder zijn hoede neemt.”

De onderhoudsspecialist werkt onder andere met dakbedekking van Roofz (private label) en Wédéflex waarop altijd een garantie van 10 jaar wordt gegeven. Ook voor dakbedekking onder groendaken waarvoor een wortelwerende variant bestaat. Van Berlo: “Bij groendaken werken we in compartimenten zodat, wanneer er onverhoopt een lekkage optreedt, maar een deel van het groen hoeft te worden verwijderd.

DAKaccent plaatst zelf geen zonnepanelen. “Dit doen wij in goed overleg met onze opdrachtgevers en onze partners hierin, de specialisten”, vedruidelijkt Van Berlo. “Wij zorgen voor een waterdicht dak en zijn de partij die alles voor het plaatsen van de panelen kan voorbereiden.” Zo adviseert DAKaccent over de juiste onderstempeling van de constructie en het veilig bereikbaar blijven van het dak voor onderhoud. Dat is geen overbodige luxe, want de zonnepanelen zijn een lastig obstakel voor het onderhoud aan daken. “Want het liefst leggen ze de panelen nog een meter buiten de dakrand. En we maken mee dat de mensen die de panelen plaatsen gewoon door het dak boren of de regenwaterafvoer willen gebruiken voor de kabels.”

Specialisten

Binnen DAKaccent zijn de dakspecialisten te verdelen in twee disciplines. Specialisten in service en onderhoud en specialisten in projectrenovaties. “Het is typisch dat dit werk toch de één wat meer ligt dan de ander. Elk van hen vindt het werken in dat vakgebied fijn, maar een servicemonteur wil geen deel uitmaken van een projectploeg en vice versa. Voor een goede instroom hebben wij gedegen contact met opleidingsinstanties, wij zijn ook een erkend leerbedrijf. We hebben goede contacten met Tectum en zorgen ervoor dat onze nieuwelingen in een team werken met een ervaren dakdekker. Zo delen we de kennis in ons bedrijf en krijgen we specialisten die het DNA en onze manier van werken helemaal in de vingers hebben.”

Veilig werken

Voor dakdekkers staat veilig werken op de eerste plaats. “Alleen is dat bij het uitvoeren van onderhoud niet altijd even makkelijk. Het mooiste zou zijn als alle architecten gebouwen ontwerpen met een borstwering van één meter tien hoog, zodat we veilig kunnen werken. Als die er niet is, zorgen wij bij een renovatie voor een goede dakrandbeveiliging op onze werkplekken. Het bouwbesluit stelt dat er ‘een voorziening moet zijn om veilig te kunnen werken.’ Een twee meter brede stoep rond het flatgebouw is zo’n voorziening. We kunnen dan met een verreiker of een steiger werken. Maar geen enkele opdrachtgever zit te wachten op duizenden euro’s steigerwerk voor een veilige werkplek. Minimaal is voor het onderhoud een aantal ankerpunten om ons veilig aan vast te haken. Met steeds meer verkeer op het dak voor onderhoud aan installaties of tuinonderhoud is het belangrijk de valbeveiliging mee te nemen in het verhaal.”

Corona

De afgelopen anderhalf jaar hebben de mensen van DAKAccent niet stilgezeten. Van Berlo: “Omdat scholen gesloten waren, benaderden de schoolbesturen ons voor dakrenovaties. Het planmatig onderhoud bij woningcorporaties ging gewoon door en voor zorginstellingen regelden wij veilige toegangsroutes buitenom voor onze werknemers. De stijgende gasprijzen zullen ook hun doorwerking hebben voor het dakdekkersvak en het isoleren van gebouwen. Wij gaan altijd uit van het hoogst haalbare als een dak gerenoveerd moet worden. In overleg met de opdrachtgever maken we dan een isolatieverbetering maar we denken ook mee in bijvoorbeeld groen, waterretentie, CO2--reductie en -compensatie of wit reflecterende dakbedekking om opwarming te verminderen.”

Van Berlo heeft in tien jaar mooie stappen gemaakt binnen DAKaccent. Samen met twee compagnons, Teun Jansen en Arie Otterspeer, zullen ze binnen afzienbare tijd DAKaccent volledig overnemen van de oude directie in een management buy-out. Voor de bestaande en nieuwe klanten een garantie dat de continuïteit, het DNA en de kwaliteit voor de komende jaren gegarandeerd zijn.

Labels