Roofs 2018-12-64 Besparing van 12.800 ton CO2

Bitumenrecycling

Derbigum, de Belgische fabrikant van dakbanen (moederbedrijf van ­Derbigum Nederland bv), meldt dat het bedrijf dankzij haar ­recyclingstrategie sinds 2010 zo’n 12.800 ton CO2 heeft uitgespaard.

Sinds de uitbreiding van haar recyclingsysteem naar extern ingezameld materiaal, heeft fabrikant Derbigum de diverse data gemeten. Koen Sneiders, Recycling & Waste expert bij het bedrijf, vertelt: “Recyclen is niet nieuw voor ons, het uitgangspunt zit al sinds 1999 in onze bedrijfsstrategie. Wat toen begonnen is met de recycling van ons eigen productieafval, is vanaf 2010 uitgegroeid tot een volledig recyclingsysteem met extern ingezameld materiaal.

Vanaf dat moment zijn we begonnen met meten. Het blijkt dat we sinds 2010 in totaal zo’n 25.600 ton bitumen gerecycled hebben, wat overeenkomt met een CO2-besparing van 12.800 ton. Om een idee te geven van wat dit voorstelt qua volume: dat zijn zo’n 35.700 vrachtwagens met oplegger, zet die achter elkaar en je krijgt een file van ongeveer 643 km. Dit is van de productiesite in Lot (België) tot in Groningen en terug”.

Recycling

Recycling en verantwoord gebruik/hergebruik van materialen is een zeer actueel thema. De bitumineuze dakenbranche is hier al langer dan vandaag mee bezig. Sneiders licht toe: “Toen wij in 1999 op onze productiesite in Perwez de eerste versie van de zogeheten Macalusor installeerden, was dit oorspronkelijk met de bedoeling om voor het productieafval een economisch verantwoorde oplossing te bieden. Tot op dat moment werd immers alle productieafval van afgewerkte dakbanen, bij gebrek aan alternatieve oplos­singen, noodgedwongen richting stortplaats afgevoerd. De Macalusor stelde ons in staat het productieafval opnieuw te verwerken in nieuwe dakbanen, zonder kwaliteitsverlies.”

De eerste stap in duurzaam denken en doen was gezet. Een visie die zich door de jaren heen verder zou ontwikkelen en die al snel resulteerde in het behalen van een ISO 14001-certificaat en de EMAS-norm.

In 2010 werd een volgende stap gezet en werd het recycling­systeem voorzichtig uitgebreid naar extern ingezameld ­materiaal. Het doel: de oude bitumen dakbedekking van dakrenovaties hergebruiken als secundaire grondstof. Een oplossing die in theorie wel mooi is, maar in de praktijk lastig te realiseren. Sneiders: “Ondanks herhaalde inspanningen bleef het materiaal te zeer vervuild met stoorstoffen om correct te kunnen recyclen. Tenslotte wordt het materiaal rechtstreeks ingezet in de productie van een specifiek daartoe ontwikkeld product, dit impliceert een hoge zuiverheidsgraad. Daarom hebben we twee jaar geleden aanzienlijk geïnvesteerd in het hele recyclingsysteem en werken we nu nog uitsluitend via twee kanalen: de ophaling van snijafval (plaatsingsafval) via de dakdekkers en het tweede via ­gespecialiseerde sloopbedrijven, waarbij zij erop toezien dat er reeds op de bouwplaats correct gesorteerd wordt. ­Ondertussen zijn beide ophaalsystemen, samen met het ­ eigen productieafval, goed voor een volume aan gerecycled bitumen voor de productie van bijna 1.000.000 m² dakbanen.”

Producten

Het gerecycled bitumen wordt verwerkt in de onderlaag Derbicoat NT en de toplaag Derbigum NT, respectievelijk met een aandeel van 30 en 25% gerecycled bitumen. NT staat voor “New Technology”, beide producten maken ­immers deel uit van een gamma aan producten, ­ontwikkeld via een nieuwe technologie, die de fabrikant zelf heeft ontwikkeld. Deze producten stoten tijdens hun levenscyclus aanzienlijk minder CO2 uit en zijn daardoor milieuvriendelijker. Voor beide dakbanen heeft PriceWaterHouseCoopers een levenscyclusanalyse (LCA) gemaakt die dit alles certificeert.

Labels