Roofs 2018-09-72 Overname SealEco levert gezonde dynamiek op

Bedrijfsnieuws

Vorig jaar werd leverancier van EPDM-producten EPDM Systems uit Lemelerveld overgenomen door fabrikant SealEco (zie Roofs april 2017). In dit dubbelinterview vertellen directeur Edwin van Dijk en verkoopleider Ron Laurentzen dat de overgang bijzonder soepel is verlopen en eigenlijk alleen maar positieve gevolgen heeft gehad. Ook worden in dit artikel de eerste innovaties aangekondigd.

Het interview vindt plaats bijna anderhalf jaar na de ­overname en naamsverandering. De stap werd destijds ingegeven door het gegeven dat de markt steeds meer zal worden gedomineerd door grote concerns. Edwin van Dijk was dus op zoek naar een manier om het bedrijf op een gezonde manier te kunnen continueren. De Zweedse fabrikant SealEco was juist op zoek naar een goede manier om nog meer op de Nederlandse markt actief te zijn. Zo vonden de partijen elkaar. Ten tijde van de overname bestond EPDM Systems 20 jaar en SealEco zelfs 50 jaar: er werd dus een grote hoeveelheid ervaring samengevoegd.

Toen eenmaal tot de overname was besloten, werd op verzoek van Van Dijk de naam ook vrij snel veranderd. “Als je dan toch overgaat, dan is het beter dat meteen en volledig te doen,” vertelt hij hierover. “EPDM Systems was ­natuurlijk een sterke naam op de Nederlandse markt, SealEco (ook pas sinds 2011 als bedrijfsnaam op de markt, voorheen Trelleborg) is veel meer internationaal gericht en minder bekend in Nederland. Als je onderdeel bent van de fabrikant, kun je dat ook maar beter uitstralen. Daarom was het belangrijk dat we direct aan de naamsbekendheid zouden gaan werken. Per 1 april 2017 werden we officieel SealEco en we kunnen nu al wel stellen dat de naam relatief snel ingeburgerd is geraakt. Onze medewerkers zien de voordelen ook en dragen de nieuwe naam met trots uit. Er hebben zich intern vrijwel geen wijzigingen voorgedaan, hooguit gaat het om wat accentverschuivingen in de taakomschrijvingen.”

Collega’s

De voordelen van de overgang werden al snel duidelijk. Van Dijk: “Het maakt nogal wat uit of je leverancier bent of fabrikant. We hadden een goede relatie met de fabrikant en we kwamen er regelmatig over de vloer, maar als je collega bent, gaan er deuren open die anders gesloten blijven. We konden nu direct meedenken met de R&D-afdeling, bijvoorbeeld. De technische ondersteuning is veel uitgebreider. En we krijgen de vrijheid om onze eigen marketingstrategie te bepalen.”

Dat laatste heeft er zelfs toe geleid dat Edwin van Dijk verantwoordelijk is geworden voor de marketing en communicatie van het gehele concern. Ron Laurentzen zal op commercieel vlak de leiding over de dagelijkse gang van zaken op de Nederlandse markt overnemen. Feitelijk is dit een voortzetting van een ontwikkeling die toch al gaande was: “Ron zal in de toekomst nog meer dan al het geval was het gezicht van het bedrijf worden op de Nederlandse markt,” aldus Van Dijk.

In systemen denken

Zoals gezegd, heeft het voor het bedrijf verschillende belangrijke voordelen om fabrikant te zijn. Maar wat zijn de concrete veranderingen in de organisatie en de marktbenadering? Laurentzen: “Allereerst zijn alle bedrijfsonderdelen bij de nieuwe naam ondergebracht: de diverse dak- en gevel­toepassingen, de vijvertoepassingen (voorheen Geotop) en het EPDM Hotspot-concept voor de bouwmaterialenhandel. Alle producten worden nu onder dezelfde huisstijl aan­geboden. Hiermee is een totaalleverancier op het gebied van EPDM ontstaan, dat voor de meest uiteenlopende t­oepassingen oplossingen van A-producenten kan leveren.”

“Verder werken we volgens de gedragsrichtlijnen van de fabrikant. In deze richtlijnen staan betrouwbaarheid en transparantie centraal. Feitelijk werkten we al volgens deze princi­pes, maar waren we ons dat niet echt bewust en droegen we dat ook niet uit. Nu hangen de kernwoorden overal in ons gebouw, met een korte uitleg erbij, zodat we deze waarden enerzijds uitdragen en we onszelf er anderzijds voortdurend aan herinneren. Wij werken verder volgens het KISS-principe: Keep It Short & Simple.”

Een belangrijke verschuiving in de koers van het bedrijf is bovendien dat er meer dan voorheen in systemen zal worden gedacht. “Het is in de huidige markt niet verstandig om je te beperken tot de verkoop van alleen de waterdichte laag,” aldus Laurentzen. “De markt is in beweging. Er wordt dikker geïsoleerd en ook gebeurt er meer óp de waterdichte laag (groendaken, gebruiksdaken, etc.).Hier spelen we op in, bijvoorbeeld met de introductie van AluShell, een EPDM dampremmer (0,4 mm). Het betreft een dampscherm met glasvlieswapening en een zelfklevende, gemodificeerde bitumen laag (zelfklevende onderzijde en zelfklevende naadverbinding, koud verkleefbaar). Dit product is op alle gangbare ondergronden toepasbaar.”

Herintroductie SuperSeal

“Tevens herintroduceren we de SuperSeal EPDM dakbaan,” voegt Van Dijk toe. “Dit is een elastomeer dakbaan (verkrijgbaar in diverse breedtes en met 1 of 2 lasnaden), op basis van het EPDM polymeer en gecacheerd met een polyestervlies. De thermobond naadverbindingstechniek is te ver­werken met een hetelucht machine en zorgt ervoor dat de naad de identieke eigenschappen heeft, zoals elasticiteit en soepelheid, van het membraan zelf. De dakbaan kan losliggend met ballast, volledig gekleefd met bitumen of mechanisch bevestigd in de overlap worden aangebracht. Deze EPDM heeft een snelle verwerking en geeft gegarandeerd een plooivrij resultaat.”

Het product is niet nieuw op de Nederlandse markt. Het bestaat al sinds 1987 maar is lange tijd niet verkrijgbaar geweest op de Nederlandse markt. Eind 2012 hebben de fabrikant en (destijds nog) EPDM Systems een verbeterde versie van het product opnieuw op de markt gebracht (zie Roofs november 2012). Daarvan zegt Van Dijk nu dat dit onvoldoende gepaard is gegaan met de juiste kennis en begeleiding, waardoor de herintroductie destijds niet goed van de grond is gekomen.

“Wij geloven nog steeds in de toegevoegde waarde van dit product voor de Nederlandse markt. Zo heeft het een zeer hoge stabiliteit en is het prettig te verwerken. De rekenwaarden van de mechanische bevestigingen zijn zeer goed (tot 593N) en het product is thermisch lasbaar in de details. Wel heeft het product een iets andere verwerking dan men gewend is en daarom zijn wij in gesprek met dakdekkersbedrijven die actief met het product aan de slag willen gaan. Wij zullen deze partijen intensief begeleiden en hen opleiden tot gespecialiseerde verwerkers. De EPDM dakbaan is met name concurrerend op projecten waar normaal gesproken min of meer automatisch zou worden gekozen voor bitumen of kunststof.”

Internationaal is hier al veel ervaring mee opgedaan (het product is al langer succesvol verkrijgbaar op de Zweedse, Engelse, Belgische en Duitse markt). De Nederlandse markt zal volgens de heren snel volgen. Laurentzen: “We hebben alle vertrouwen in dit product, omdat het goed aansluit op de huidige vraag van de markt: zo zijn de dakrollen voorzien van KOMO-attest en KOMO productcertificaat en kunnen ze (vanwege de tilnorm) zodanig geproduceerd worden dat ze lichter zijn dan 25 kg. Met name is de SuperSeal een product dat zeer geschikt is voor toepassing op groendaken, gebruiksdaken en parkeerdaken.”

Prefab

Tenslotte heeft de overname ook tot gevolg dat verder kan worden geïnvesteerd, o.a. in een snellere en effectievere ­productie. Dit heeft ertoe geleid dat de productiehal in ­Lemelerveld is voorzien van lasersystemen voor de productie van EPDM membranen in twee en drie dimensies. Op deze manier kunnen veel meer EPDM-producten prefab en ­volledig op maat (eventueel inclusief alle details) worden geproduceerd. Van Dijk: “Dit zal steeds meer de dagelijkse praktijk worden: wat je tijdens de productie kunt doen, hoef je niet meer op de bouwplaats te doen en dat levert een aanzienlijke tijdwinst op en het risico op fouten wordt geminimaliseerd. Het belang van prefabricatie wordt ook steeds groter, omdat er een tekort is aan gekwalificeerd personeel.”

Al met al is duidelijk dat de overname door SealEco een gezonde dynamiek heeft opgeleverd. De eerste vruchten heeft men hiervan al geplukt, maar het ligt voor de hand dat de ontwikkelingen steeds verder zullen gaan. Beide heren zijn ervan overtuigd dat dit zal bijdragen tot een verdere stijging van het marktaandeel van EPDM op de Nederlandse markt.

Labels