Roofs 2018-09-16 Groendakenmarkt is niet automatisch voor de dakdekker

Erik eN De Anderen

Dakdekkers hebben een vreemde relatie met het weer. In de basis is ons vak bedoeld om het dak waterdicht te maken en te houden. We gaan de strijd aan met de elementen. Aan de andere kant genieten we van een flinke storm. We plukken de vruchten van de schade die die met zich meebrengt. Kom maar op met die storm! Menig dakdekkersbedrijf is nu nog steeds bezig met werk naar aanleiding van de storm in januari begin dit jaar.

Nu het effect van klimaatverandering ook in ons deel van de wereld zichtbaar wordt, is het niet alleen maar een storm waar we blij van worden, maar ook de hittegolven leveren langzaam maar zeker werk op. Dat klinkt misschien een beetje cru, maar vanuit de dakenbranche wordt al jaren gepleit voor de aanleg van retentiedaken. Het probleem was dat dit als luxe gezien werd. Er leek geen noodzaak om een dergelijk dak aan te leggen.

Gelukkig wordt dat nu voor iedereen duidelijk dankzij de hoosbuien, overstromingen en hittegolven. De media staan er bol mee. In Zweden heeft de hittegolf er zelfs voor gezorgd dat klimaatverandering op de tweede plaats is gekomen van belangrijkste verkiezingsthema’s!

De sneeuwbal is gaan rollen

Het Financieele Dagblad publiceerde in augustus nog een artikel van Roebyem Anders met de kop “Hittegolf is slecht nieuws voor de stroomproductie door zonnepanelen. Extreem weer deze zomer bewijst: geef groene daken de hoofdrol die ze verdienen”. Alle thema’s die wij ook regel­matig onder de aandacht brengen, worden benoemd. ­Hittestress in stedelijk gebied, positieve invloed van groen onder zonnepanelen en de rol die daken kunnen spelen in het reguleren van de afvoer van regenwater. Tot slot doet Roebyem Anders een oproep aan de Rijksoverheid, dat het een veel assertievere aanpak zou moeten hanteren, qua subsidies en wettelijke bouwvoorschriften, om groen­daken het podium te geven dat ze verdienen.

Dit is natuurlijk muziek in onze oren. Derden die ons werk ‘promoten’. De sneeuwbal is gaan rollen. Vlak voordat hij zou gaan smelten, maar toch! Nu moeten wij als dakenbranche wel bij de les blijven. Bij de introductie van zonne­panelen hebben wij met zijn allen ook een kans laten liggen. Wij bleven ons alleen met de waterdichting bezig houden en zonne­paneleninstallateurs hebben de markt gepakt. Sterker nog, door niet goed samen te werken, is er nogal eens conflict over veiligheid, de staat van de dakbedekkingsconstructie en dergelijke kwesties. Binnen de NDA zien we nu steeds vaker dat onze lidbedrijven ook het plaatsen van de zonnepanelen verzorgen. Door dit in eigen hand te houden, voorkomen wij juridische problemen en genereren wij extra omzet.

Deze aanpak moeten we ook hanteren als het gaat om ­waterberging en groendaken. Zorg ervoor dat je zelf de ­controle hebt of dat je op zijn minst in goed overleg met de dakhovenier werkt. Zo heeft een NDA lidbedrijf ­bijvoorbeeld een aparte bedrijfstak in groendaken en ­binnen het NDA Duurzaam Dak Concept werken we bij het realiseren van retentiedaken samen met leveranciers, ­adviesbureaus, uitvoerende partijen en met de opdracht­gever volgens de principes van RGS.

Hovenier of dakdekker?

Toch moeten we er alert op zijn dat een opdrachtgever met de opdracht voor een duurzaam dak wel bij een dakdekker aanklopt, want eerlijk is eerlijk. Als iemand zonnepanelen wil, belt hij een zonnepaneleninstallateur en geen dakdekker. Als we niet assertief zijn, gaan we die kant ook op met groen op daken. Als je nu Googelt op het laten maken van een groendak, staan wij dakdekkers daar niet prominent tussen: doe-het-zelf-aanbieders en dakhoveniers voeren de boventoon. Dat is toch een indicatie dat de groendakenmarkt niet automatisch bij ons terecht komt.

Kortom, zorg ervoor dat je een goede relatie opbouwt met de dakhovenieren die je tegenkomt of onderzoek de ­uitbreidingsmogelijkheden van je bedrijf op dit gebied. ­Richt je met je marketingcommunicatie ook op het belang van de dakdekker bij groendaken. Schrijf er bijvoorbeeld over op je website, zet het in je nieuwsbrief en bespreek het met iedere (nieuwe) opdrachtgever. ■

Erik Steegman NDA Duurzaam Dak Concept

Labels