Roofs 2015-04-26 Derbigum gaat terug naar de basis

Sinds 1 januari 2015 is John Poppelaars de nieuwe directeur van Derbigum ­Nederland. Zijn voorganger Ben Sengers is marketing en sales director voor ­Europa geworden. Roofs praatte met Poppelaars over de toekomstige ­strategie van het bedrijf.

Het aantreden van John Poppelaars luidt ook een periode in waarin de producent van bitumineuze dakbedekkingen zich bezint op de eigen positie in de markt. Het bedrijf was het afgelopen decennium leidend in de introductie van vooruitstrevende materialen, maar heeft in dezelfde periode ook marktaandeel ingeleverd. “We hadden al die tijd een kwalitatief, betrouwbaar en bewezen product,” aldus Poppelaars. “Het is tijd dat we daar weer wat meer de nadruk op gaan leggen en dat we ook extra gaan investeren in ons netwerk.”

Van dakdekker tot directeur

Poppelaars is al jarenlang werkzaam bij de dakbedekkingfabrikant. “Ik ben begonnen als dakdekker bij een van de erkende verwerkers van Derbigum. Ik heb daar negen jaar gewerkt en daar – op een niet altijd zachtzinnige manier – geleerd hoe je kwalitatieve daken maakt. Als voorman kreeg ik het werk Philip Morris waar onder mijn verantwoordelijkheid ongeveer 60.000 m² werd gerenoveerd met Derbigum SP/FR. Het eerste dak dat we daar maakten is nu ongeveer 28 jaar oud, ik kom er nog wel eens terug. Mooi als je dan over je eigen werk loopt.”

“Het project werd begeleid door Bert Massaut, en tegen hem had ik wel eens gezegd dat ik zo’n baan ook wel zou willen. Eerlijk gezegd dacht ik dat het voor mij niet weggelegd zou zijn, maar hij hielp me kort daarna aan een functie bij Derbigum. Ik ging eerst aan de slag als controleur bij de kwaliteitsdienst: dat hield in dat ik werken begeleidde, en door het hele land projecten opstartte. Daarna werd ik projectcoördinator, en nog weer later technisch adviseur. Toen Ben Sengers in 2006 directeur van Derbigum Nederland werd, werd ik technisch directeur. Ik heb sindsdien met name op het commerciële vlak veel bijgeleerd. Ik moet zeggen dat ik wel even beduusd was toen me de positie van directeur werd aangeboden. 23 jaar geleden ben ik als dakdekker bij dit bedrijf gekomen en nu ben ik directeur, dan gaat er wel even iets door je heen.”

Strategie

“De afgelopen periode hebben wij veel innovaties op de markt gebracht. We waren baanbrekend met onze witte dakbedekking Derbibrite, de amorfe zonnepanelen Derbisolar, de plantaardige dakbaan Derbipure en de dakbaan met toevoeging van gerecyclede bitumen Derbigum NT. Hierdoor staan we inmiddels bekend om onze innovatieve kracht op het gebied van duurzaamheid. Maar een nieuw product heeft niet de bewezen levensduur en daar word je in onze branche helaas op afgerekend. Iets wat nieuw is, is al gauw niets – al is het vaak nog niet geprobeerd. Ik herken dat mechanisme van toen ik zelf nog dakdekker was, het zit in onze branche, maar ik vind het af en toe wel jammer want het remt de ontwikkelingen. Desondanks lukt het ons telkens de producten weer in de markt te zetten, daar ben ik wel trots op.”

“De markt vraagt op dit moment om betrouwbaarheid en kwaliteit. Wij hebben al decennialang een product dat met een bewezen levensduur van meer dan 30 jaar in alle opzichten aan deze vraag voldoet. Onze bitumineuze dakbedekking Derbigum SP/FR, met een dikte van 4 mm, is in de markt erkend als een degelijke en betrouwbare dakbedekking. Het product voldoet ook aan de eis dat een dakrol niet zwaarder mag zijn dan 25 kg.”

“De komende periode zullen wij ons op ons bewezen product concentreren. Daar hoort ook bij dat we meer zullen gaan investeren in ons bekende dealernetwerk Erkende Verwerkers. Dit houdt in dat we extra energie zullen steken in het onderhouden van dit netwerk, in de informatie-uitwisseling onderling maar ook in de promotie van de Erkende Verwerkers binnen de markt.”

Poppelaars geeft aan dat de verkoop van de kunststof dakbedekkingen Vaeplan, die het bedrijf sinds de overname van de Duitse fabrikant ook in Nederland op de markt brengt, via een gescheiden kanaal zal plaatsvinden. “Wij zijn bitumenmensen, kunststof dakbedekking is een andere bloedgroep. Dat vereist een andere marktbenadering. We hebben deze producent van kunststof dakbedekkingen in 2012 overgenomen omdat de gelegenheid zich voordeed. Met deze overname kwamen we in beeld bij projecten waar we voorheen afwezig waren. De Vaeplan-producten worden in Nederland zelfstandig op de markt gebracht.”

Duurzaam

“De focus mag dan wel anders komen te liggen, maar dat betekent niet dat we het duurzaamheidspad verlaten,” vervolgt Poppelaars. “We blijven bijvoorbeeld bij Duurzaam Gebouwd aangesloten, ik zal in dit samenwerkingsverband de plaats van Ben Sengers innemen. En verder blijven al onze innovaties op dit gebied natuurlijk gewoon beschikbaar. In de media is er veel aandacht voor duurzaam en energiezuinig bouwen, maar wij merken dat in de praktijk dikwijls andere keuzes worden gemaakt. Vanwege het kostenplaatje over de gehele levensduur van het dak wordt doorgaans op safe gespeeld. Dat remt in zekere zin de ontwikkelingen want het wordt op deze manier heel lastig om te innoveren.”

Poppelaars ziet de toekomst van de fabrikant kortom met vertrouwen tegemoet. “Deze markt biedt kansen voor een bewezen product. We hebben dus een sterke basis om ons merk verder uit te bouwen en te zijner tijd de eventuele vervolgstappen te nemen.”

Vanzelfsprekend zal Roofs u hiervan op de hoogte houden.

Labels